آخرین قیمت ها :

آیا فروش حواله خودرو مالیات دارد؟

نویسنده: boogh بوق

از آنجایی که خرید خودروهای حواله‌ای و پیش‌فروشی در حال حاضر کمی رونق پیدا کرده است و متقاضیان زیادی از این طریق موفق به خرید ماشین با قیمت کارخانه شده‌اند، دردسرها و چالش‌های مربوط به این فرایند نیز رو به افزایش است.


آیا فروش حواله خودرو مالیات دارد؟

امتیاز: / 5 | آرا: | بازدید: 272

حواله خودرو

از آنجایی که خرید خودروهای حواله‌ای و پیش‌فروشی در حال حاضر کمی رونق پیدا کرده است و متقاضیان زیادی از این طریق موفق به خرید ماشین با قیمت کارخانه شده‌اند، دردسرها و چالش‌های مربوط به این فرایند نیز رو به افزایش است.

یکی از چالش‌ها یا پرسش‌هایی که به هنگام خرید و فروش ماشین‌های حواله‌ای رخ می‌دهد، پرداخت مالیات آن است. در برخی موارد فردی حواله خودرو خود را به کس دیگری می‌فروشد و خریدار جدید خودرو را از نمایندگی تحویل می‌گیرد؛ در چنین شرایطی چه کسی باید مالیات ماشین را پرداخت کند؟

از آنجایی که فروشنده حواله از خودرو استفاده نکرده است، پرداخت مالیات از سوی او منطقی نخواهد بود؛ اما درواقع پرداخت مالیات نقل و انتقال بر عهده فروشنده حواله است، مگر اینکه بین خریدار و فروشنده حواله از قبل توافقی صورت گرفته باشد. با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد پرداخت مالیات حواله خودرو در اختیار شما قرار دهیم.

به هنگام فروش، مالیات خودرو صفر بر عهده چه کسی است؟

به هنگام خرید و فروش حواله خودرو، پرداخت مالیات مربوط به ماشین باید به‌صورت توافقی انجام شود. به‌طور معمول بر اساس عرف و قوانین جامعه، شخص فروشنده موظف به پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو خواهد بود. این در حالی است که برای خودروهای صفر شرایط متفاوتی وجود دارد.

معمولا خودروهای صفر که از طریق کارخانه فروخته می‌شوند یا شرکت واردکننده، آن‌ها را در اختیار خریداران قرار می‌دهد، مالیاتی برای خریدار نهایی نخواهند داشت. درواقع مالیات خودرو صفر را شرکت تولیدکننده یا واردکننده پرداخت می‌کند.

به زبان ساده پرداخت مالیات خودرو به هنگام نقل و انتقال به‌طور معمول بر عهده فروشنده است و از آنجایی که شرکت تولیدکننده و واردکننده، فروشنده خودرو صفر به‌شمار می‌آیند، باید این مالیات را پرداخت کنند.

مالیات فروش حواله خودرو چگونه محاسبه می‌شود؟

جهت پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو باید در ابتدا این هزینه را برآورد کنید که از اینجا می‌توانید پس از ثبت اطلاعات ماشین خود، محاسبه مالیات آن را انجام دهید. در نظر داشته باشید که مالیات همه خودروها یکسان نیست و این مبلغ تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد که شامل موارد زیر هستند:

  • نوع خودرو
  • سال تولید خودرو
  • محل تولید خودرو
  • قیمت خودرو

به خاطر داشته باشید که هرچه ماشین لوکس‌تر و جدیدتر باشد، بدون شک مالیات آن نیز بیشتر خواهد بود. درواقع ماشین مدل قدیمی‌تر، مالیات کمتری دارد. طبق برخی از اطلاعات و قوانین تصویب‌شده، هر سال حدود 10درصد از مالیات خودرو کاسته می‌شود.

در صورتی‌که سال تولید ماشین به بیش از 6 سال قبل برگردد، مالیات مربوط به نقل و انتقال آن حدود 40درصد کاهش پیدا می‌کند. به‌طور کلی مالیات هر خودرو حدود یک‌درصد از قیمت کل آن در نظر گرفته می‌شود.

البته محل تولید خودرو نیز در تعیین مبلغ این مالیات بسیار مهم است. می‌توان گفت ماشینی که چند سال پیش با ثبت نام ایرانخودرو خریداری کرده‌اید و می‌خواهید آن را بفروشید، نسبت به خودرو وارداتی، مالیات کمتری دارد. به‌طور کلی ماشین‌های تولید داخلی دارای مالیات کمتری هستند؛ در حالی‌که مالیات ماشین‌های وارداتی به دلیل قیمت بیشتر آن‌ها هزینه بالاتری دربردارد.

مالیات فروش حواله خودرو را چگونه پرداخت کنیم؟

امروزه که خدمات آنلاین و سیستم‌های اینترنتی پیشرفت کرده و در دسترس همه قرار گرفته است، پرداخت عوارض خودرو، جریمه، مالیات و سایر هزینه‌های مربوط به ماشین، کار سختی نیست. شما از طریق اینترنت کامپیوتر یا گوشی موبایل خود به راحتی می‌توانید برای پرداخت هزینه‌های خودرو اقدام کنید.

یکی از بهترین سامانه‌های آنلاین برای استعلام و پرداخت مالیات خودرو و فروش حواله ماشین، سامانه آیتول است که در این زمینه تجربه و سابقه خوبی دارد. توجه داشته باشید که مالیات خودرو یا حواله آن یکی از مالیات‌هایی است که باید پرداخت شود و شما به هیچ‌وجه نمی‌توانید از پرداخت آن سرباز بزنید.

خبر خوب اینکه سامانه آیتول علاوه بر پرداخت مالیات، در زمینه پرداخت سایر هزینه‌ها همانند معاینه فنی خودرو و بیمه آن نیز فعال است و می‌تواند روند پرداخت را برای شما تسهیل کند. برای کسب اطلاعات بیشتر یا به منظور پرداخت مالیات ماشین یا حواله خودرو خود می‌توانید همین حالا به وب‌سایت این سامانه سر بزنید.

مالیات فروش حواله خودرو را آنلاین پرداخت کنید

از آنجایی که مالیات فروش حواله خودرو برعهده فروشنده است، اگر قصد دارید حواله ماشین خود را بفروشید، باید به فکر پرداخت مالیات آن باشید. البته در برخی موارد شما می‌توانید با خریدار توافق کنید و این مالیات را به‌طور توافقی بپردازید؛ اما معمولا پرداخت مالیات برعهده شخص فروشنده است.

همین حالا برای پرداخت مالیات ماشین خود اقدام کنید و مبلغ مورد نظر را به‌صورت آنلاین در کوتاه‌ترین زمان ممکن بپردازید.


هشتگ ها:
ارسال نظرات ( 0 نظر )
[[ description.length ]] / 500
[[ comment.writer_name ]]

[[ comment.description ]]

[[ form.description.length ]] / 500
[[ reply.writer_name ]] (در پاسخ به [[comment.writer_name]])

[[ reply.description ]]


صفحه [[currentPage]] - نمایش [[comments.length]] از [[count]]
نظر ثبت نشده است! شما اولین باشید.