نویسنده: boogh بوق
زمان مناسب برای تعویض شمع ماشین
امتیاز: / 5 | آرا: | بازدید: 160
تمیز کاری و تنظیم دهانه شمع در کارکرد موتور و کاهش مصرف سوخت بسیار موثر است به همین منظور بهتر است هر ۳۰۰۰۰ ( سی هزار کیلومتر ) شمع ها را بازدید نمود و قبل از بستن شمع روی سر سیلندر با سوهان نرم بین دو الکترود شمع را ۳تا ۴ بار بکشیم به مکانیک توصیه نماییم که با فیلر مخصوص فاصله دهانه الکترود ها را کنترل نماید البته خود شما نیز می توانید این کار را انجام دهید توجه داشته باشید که فاصله الکترودها در شمع ها بین ۶/۰ میلیمتر تا ۹/۰ می باشد ( در ماشین های قدیمی انگلیسی این فاصله بین ۰۲۵ /۰ اینچ تا ۰۳۵ /۰ اینچ می باشد ) در اثر بی دقتی هنگام بستن شمع نیز احتمال شکسته شدن چینی شمع وجود دارد در این صورت جریان برق را به بدنه انتقال می دهد و شمع کارایی خود را از دست خواهد داد توجه داشته باشید برای بستن شمع خودرو از اچار مناسب استفاده نمایید در ایجا به یک روش بسیار ساده برای پیدا کردن شمع یا سیلندر خراب اشاره می کنم ابتدا موتور را روشن کنید سپس به ترتیب و یک به یک سیمه ( وایر ها ) را از سر شمع ها جدا نمایید اگر با جدا کردن وایر ها از سر شمع موتور شروع به لرزش نمود ان شمع و سیلندر سالم است ولی چنانچه با جدا کردن وایر شمع موتور هیچ گونه لرزشی پیدا نکرد عیب ممکن است از شمع و یا سیلندر باشد با تعویض یک شمع سالم عیب به راحتی قابل تشخیص است شمع خودرو وسیله انتقال جرقه لازم به سیلندر خودرو می باشد و اگر به شکل ظاهری ان توجه نمایید انرا به صورت یک قطعه فلزی که در قسمت پایین ان رزوه ایجاد شده است ( تا به قسمت مورد نظر در سیلندر پیچ شود ) قسمت دوم و بالاتر قسمت اچار خور می باشد برای بسته شدن ان به وسیله اچار بکس و قسمت بالاتر نیز از جنس چینی می باشد که عایق بوده و از اتصال بدنه شمع به دیگر قسمتها جلوگیری می نماید اما به لحاظ کلی شمع را می توان به دو قسمت تقسیم نمود ۱- قسمت عایق ۲- قسمت هادی جریان برق قسمت عایق برای جدا کردن الکترود مثبت و منفی از یکدیگر ساخته شده است که معمولا از یک قطعه سرامیکی ( چینی ) ساخته می شود و دلیل انتخاب این نوع از مواد برای عایق مقاومت در مقابل حرارت و ضریب انبساط حرارتی بسیار کمک می باشد و همچنین در برابر سرما نیز مقاوم است جریان برق با ولتاژ حدود ۱۲۰۰۰ ولت از طریق سیم ( وایر ) به سر شمع ها می رسد و از سر شمعها عبور کرده و موجب جرقه در سیلندر مربوط به ان شمع شده و عملیات احتراق در سیلندر را به وجود می اورد و به اصطلاح موتور روشن می شود باطری خودرو جریان مستقیم معمولا تا ۱۲ ولت را ایجاد می نماید و این ولتاژ توان لازم برای تامین برق مورد نیاز خودرو را ندارد به طور مثال برای ایجاد جرقه بین دو الکترود شمع خودرو به ولتاز بسیار زیادی در حدود ۷۰۰۰ ولت نیاز است نترسید این ولتاژ به تنهایی برای برق گرفتگی انسان ایجاد تهدید نمی کند به دلیل اینکه شدت جریان الکتریکی که با واحد امپر سنجیده می شود در حد بسیار ضعیفی می باشد که کمی شک ضعیف به شما وارد خواهد ساخت ( انهم در صورتی که جرقه الکتریکی بین دو شمع به شما برخورد نماید ) و به همین منظور دستگاهی اختراع شد که به ان کویل می گویند کویل امکان لازم برای تامین برق ۱۲۰۰۰ ولت تا ۱۵۰۰۰ ولت را از یک باطری با برق مستقیم ۱۲ ولت را فراهم می سازد و این ولتاژ می تواند از فاصله بین دو الکترود شمع عبور نماید و احتراق لازم برای موتور ماشین را موجب می شود
[[ comment.description ]]
[[ reply.description ]]