آخرین قیمت ها :

انواع کمک‌فنر و کاربرد آن در خودرو

نویسنده: boogh بوق

کمک‌فنر


انواع کمک‌فنر و کاربرد آن در خودرو

امتیاز: / 5 | آرا: | بازدید: 92

سیستم‌های تعلیق در خودرو دارای انواع گوناگونی هستند که مبنای کار هر کدام از آنها با دیگری متفاوت است و به همین علت خاصیت منحصربه‌فردی را به هندلینگ و سواری خودرو می‌دهد. اما در همه آنها، وجود کمک فنر به عنوان وسیله‌ای برای جلوگیری از ارتعاش‌های متوالی، لازم و واجب است و این قطعه در تمام سیستم‌های فنربندی معمول در خودروها دیده می‌شود. این قطعه هم دارای انواع گوناگونی است که البته برخی از آنها چندان مرسوم نیستند.

همان‌طور که می‌دانیم، کمک فنر در کنار فنرها استفاده می‌گردد و کار آن جلوگیری از ارتعاش فنر است. هنگامی که در یک مسیر حرکت می‌کنیم، فنرها ضربه دریافتی از مسیر را جذب می‌کنند. این جذب‌شدن در فنر موجب ذخیره انرژی در آنها می‌شود که با باز شدن مجدد این انرژی را تخلیه می‌نمایند.

اگر کمک فنر در خودرو نباشد و یا خراب باشد، این باز و بسته شدن فنر تا زمان اتمام انرژی ذخیره شده در آن ادامه می‌یابد که در آخر موجب بروز مشکلاتی مانند کاهش لذت رانندگی، کاهش پایداری و هندلینگ خودرو می‌گردد. کمک فنر با کسب انرژی فنرها و میرا کردن آن، اجازه نمی‌دهد بازی و ارتعاش فنر بیش از چند بار آن هم با دامنه کم صورت گیرد و به این ترتیب، نقش بسزایی در کیفیت رانندگی و پایداری خودرو ایفا می‌کند.

انواع کمک فنر ‌

کمک‌فنرها را می‌توان از دو نظر دسته‌بندی کرد که یکی از لحاظ ساختار و مکانیسم عملیاتی آنهاست و دیگری از بعد چند تیوپه بودن آن. از جنبه ساختار، کمک فنرها به 6 دسته گازی، هیدرولیکی یا روغنی، تلسکوپی، هیدرواستاتیکی، قابل تنظیم و اهرمی تقسیم می‌گردند که تفاوت آنها در روش جذب ارتعاشات است که امکان دارد به کمک روغن، گاز، اهرم‌بندی و... باشد.

همچنین از لحاظ ساختار فیزیکی هم به انواع تک‌تیوپه، دوتیوپه و با مخزن بیرونی تقسیم می‌شوند که تفاوت آنها در ساختمان داخلی و محل قرارگیری گاز و سیال داخل آنهاست.

اما مرسوم‌ترین کمک فنرها در بین اکثر خودروها، دو نوع گازی و روغنی می‌باشند. کمک فنرهای هیدرولیکی در حقیقت شکل گرفته از دو یا سه تیوپ هستند که به همین علت به آنها تلسکوپی هیدرولیکی هم گفته می‌شود که اگر بخواهیم به صورت ساده عملکرد آن را مرور کنیم، باید بگوییم که در این کمک فنر یک پیستون در داخل سیال که روغن است، حرکت می‌کند. وقتی که به کمک فنر نیرو وارد می‌شود، پیستون تلاش در گذر از لایه‌های روغن دارد و روغن از سوراخ‌های روی پیستون به سوی دیگر گذر می‌کند.

چون روغن به سختی از این سوراخ‌ها عبور می‌کند، پیستون هم در مقابل حرکت خود مقاومت می‌بیند که همین موجب میرا شدن ارتعاشات خواهد شد. باز شدن کمک فنر هم به همین صورت با مقاومت عبور روغن از سوراخ‌های پیستون همراه است.

اما در کمک فنر گازی، روغن هم وجود دارد که هر کدام وظیفه خاص خود را دارند. اساس کار این کمک فنرها هم در عبور هوا و روغن از سوپاپ‌های قرار داده شده در هنگام دریافت ضربه است که موجب از بین بردن ارتعاشات می‌شود.

این کمک فنر دارای کاربردهای بسیاری از جمله استفاده در درب موتور خودروها، درب صندوق عقب، جک‌های ظریف در کمدها و کابینت‌ها می‌باشد. همچنین چون انتقال حرارت در این کمک فنرها سریع‌تر انجام می‌شود، استهلاک کمتری در کارکردهای زیاد دارند.

معایب کمک فنر

بروز ایراد در کمک فنر باعث بازی‌کردن زیاد بدنه و تایرها هنگام گذر از دست‌اندازها و عوارض مسیر می‌شود که حتی در صورت خرابی بیش از اندازه می‌تواند با ایجاد صدای ضربه و تقه هم همراه شود.

ضمن اینکه ایراد در کمک فنر به دلیل اینکه اهمیت بسیاری در جذب ارتعاشات فنر دارد، می‌تواند موجب خرابی در بخش‌های دیگر مانند جعبه فرمان، بلبرینگ چرخ‌ها، گیربکس و زیربندی و جلوبندی خودرو شود.

یکی از ایرادات معمول در کمک فنرها، نشتی روغن از آنهاست که با دیدن بدنه کمک فنر می‌توان متوجه این ایراد شد. خرابی کمک فنر موجب می‌شود تا چرخ روی زمین آرام و قرار نداشته باشد یا به اصطلاح برقصد و مدام به بالا و پایین حرکت کند.

اگر هنگام ترمزهای شدید، دماغه خودرو بیش از اندازه رو به پایین متمایل شد، نشان از خرابی کمک فنر می‌باشد.

این حالت می‌تواند در پیچیدن‌ها هم مشاهده شود و در پیچ‌های شدید، بدنه به یک سوی بیش از حد متمایل شود.

اما صدای تقه هنگام عبور از دست‌اندازها، مربوط به خراب شدن بوش‌های سر کمک فنر می‌شود که موجب می‌شوند تا کمک فنر به جای میرا کردن ارتعاشات در جای خود بازی کند. خرابی کمک فنر همچنین روی تایرها نیز اثر و نشانه می‌گذارد که کنده‌شدن قطعه‌ای تایر که به علت همان رقصیدن روی مسیر حرکت است، نشانه‌ای از ایراد در کمک فنرهاست.

یک راه آسان برای تشخیص سالم و خراب بودن کمک فنر در این است که با دو دست خود به ترتیب هر چهار گوشه خودرو را به پایین فشار دهیم. اگر بالا و پایین آمدن بدنه بیش از یک تا دوبار انجام شد و شکل ارتعاش داشت، نشان از معیوب بودن کمک فنر است.

قیمت روز خودرو

بوق


هشتگ ها:
ارسال نظرات ( 0 نظر )
[[ description.length ]] / 500
[[ comment.writer_name ]]

[[ comment.description ]]

[[ form.description.length ]] / 500
[[ reply.writer_name ]] (در پاسخ به [[comment.writer_name]])

[[ reply.description ]]


صفحه [[currentPage]] - نمایش [[comments.length]] از [[count]]
نظر ثبت نشده است! شما اولین باشید.