آخرین قیمت ها :

آنچه را که يک راننده در هنگام داغ کردن موتور خودرو بايد بداند

نویسنده: boogh بوق

داغ کردن موتور خودرو


آنچه را که يک راننده در هنگام داغ کردن موتور خودرو بايد بداند

امتیاز: / 5 | آرا: | بازدید: 128

يکي از عمومي ترين معايب خودرو به ويژه در فصل تابستان که تقريبا اکثر رانندگان با آن مواجه مي شوند بالا رفتن حرارت بيش از حد موتور خودرو يا در اصطلاح داغ کردن موتور خودرو مي باشد که اشاره به مواردي چند دراين خصوص به اقدام صحيح در اين هنگام توسط راننده کمک مي کند .

 1. با احتياط کامل سرعت خودرو را کاهش داده و با توجه به اطراف از جاده خارج شده و اتومبيل را متوقف ، دنده را خلاص کرده وترمز دستي را بکشيد بايد به اين نکته توجه داشت که به هيچ عنوان در اين شرايط خودرو را خاموش نکنيد.

2. کولر اتومبيل را خاموش کنيد.

3. در صورت خروج آب جوش يا بخا رآب از رادياتور يا مخزن ذخيره، موتور را به علت کم آبي خاموش نکنيد و به تدريج مقداري آب داخل رادياتور بريزيد تا موتور خنک شود.

4. بازديد هاي نظري تسمه پروانه جهت پارگي يا شل بودن ، همچنين بازديد ازنشت آب رادياتور ، شيلنگ ها و زيراتومبيل بويژه هنگام مبادرت به سفرها با مسير هاي طولاني در دفعات مختلف که بايد دقت داشته باشيد در صورت روشن بودن اتومبيل جهت بازديد، دست يا لباس شما به تسمه پروانه خودرواصابت نکند.

5. در صورت پارگي يا شل بودن تسمه پروانه و يا نشت آب به هر علت موتور را بايد خاموش کنيد.

6. در صورت سالم بودن تسمه پروانه اجازه دهيد موتور چند دقيقه اي با 1500دور در دقيقه در حالت خلاص کارکند چرا که اين عمل باعث خنک شدن سريع موتور مي شود.

7. در صورت جوش بودن آب رادياتور قبل از سرد شدن آن به هيچ عنوان اقدام به باز کردن درب رادياتور نکنيد چراکه امکان دارد آب جوش داخل رادياتور به اطراف يا صورت شما پاشيده شود.

علائم داغ شدن موتور خودرو را در بوق بخانید

با کمال تعجب مشاهده می شود که، پیدا کردن علت بیش از حد گرم شدن یک موتور خودرو همیشه آسان نیست! خوشبختانه، علائم بسیار زیادی برای مشاهده داغ شدن بیش از حد موتور خودرو وجود دارد، که به شرح زیر می باشند:

 

  • داغ شدن بیش از حد کاپوت خودرو

یکی از اولین علائمی که هنگام داغ شدن بیش از حد موتور خودرو خود مشاهده خواهید کرد، داغ شدن بیش از حد کاپوت خودرو است. این موضوع کاملاً طبیعی است که احساس کنید یک موتور دارای احتراق داخلی، بعد از کار کردن گرم شود، اما اگر احساس کنید که کاپوت خودرو بعد از انجام مسافرت گرمای شدیدی دارد، باید وسیله نقلیه شما توسط یک مکانیک قابل اعتماد بررسی شود، تا متوجه شوید اشکال موتور خودرو شما چیست. هنگامی که خودرو شما به درستی کار می کند، باید بدون این که دست شما بسوزد، بتوانید دست خود را به مدت 10 ثانیه روی کاپوت خودرو نگه دارید.

  • یک چراغ هشداردهنده یا یک گیج (ابزار نشان دهنده) برای نشان درجه حرارت بالا

یکی از علائم بارز گرمای بیش از حد موتور خودرو، روشن شدن چراغ هشدار دهنده در خودرو شما، و یا دیدن این مورد است که عقربه سنجش دمای موتور خودرو شما، به منطقه خطر مشخص شده رسیده است. اگرچه این یک علامت خطر مشخص است، اما در نظر داشته باشید که چراغ های هشدار دهنده کاملاً قابل اطمینان نیستند. این ابزار نشاندهنده حرارت، دمای خودرو را از خنک کننده موتور خودرو می گیرند، بنابراین اگر خنک کننده موتور خودرو به درستی کار نکند، به احتمال زیاد موتور خودرو شما بیش از حد داغ می شود، اما دماسنج مربوط به درجه حرارت خودرو، هشدار لازم را به شما نمی دهد.

  • شنیدن سر و صدا از موتور خودرو

شنیدن یک سر و صدای قابل توجه از موتور خودرو نشان می دهد که روغن موتور خودرو شما، به درستی فرایند روغن کاری موتور را انجام نمی دهد. همچنین، این حالت زمانی اتفاق می افتد که روغن موتور خودرو بیش از حد داغ شود، که این موضوع نشان می دهد که موتور خودرو بسیار داغ شده است.

  • نشت روغن از خودرو

اگر شما متوجه شدید که مقداری روغن مایع در زیر خودرو شما ریخته است، ممکن است این امر به این معنی باشد که روغن خنک کننده خودرو داغ شده است، و همچنین می تواند نشاندهنده این موضوع باشد که مایع خنک کننده بیش از حد داغ شده و سرریز شده است. در هر صورت، در این حالت، احتمال اینکه موتور خودرو شما بیش از حد داغ شده باشد، وجود دارد.

  • بوی سوختن

یکی دیگر از علائم داغ شدن بیش از حد موتور، انتشار بوی سوختن پلاستیک یا لاستیک از موتور است. هنگامی که موتور خودرو بیش از حد داغ شود، واشرهای لاستیکی، و رزین های موجود در موتور خودرو، ممکن است شروع به سوختن کنند. اغلب، این بوی تولید شده، به عنوان “گرم” و کمی شیرین توصیف می شود.

  • بخار

به محض اینکه متوجه خروج بخار از کاپوت خودرو شدید، این موضوع به عنوان یک علامت مطمئن از این مطلب است که موتور خودرو شما بیش از حد گرم شده است، و زمان آن فرا رسیده است که خودرو خود را خاموش کنید. خارج شدن بخار از موتور خودرو نشان می دهد که دمای روغن خنک کننده موتور به نقطه جوش آن  رسیده است.

  • شنیدن صداهای پرتاب شیء

شنیدن سر و صدای پرتاب شیء از درون موتور در هنگام رانندگی، می تواند یک نشانه از این موضوع باشد که موتور خودرو بسیار داغ شده است. همچنین، این سر و صداها هنگامی اتفاق می افتند که یک سوپاپ مسدود شده است و بنابراین، روغن خنک کننده موتور خودرو، بیش از حد گرم شده است. هنگامی که روغن خنک کننده موتور خودرو با یک عامل خنک کننده سرد در تماس باشد، یک صدای بلند از آن شنیده می شود.

  • موتور خودرو قدرت خود را از دست داده است

در نهایت، اینگونه احساس می شود که یک موتور خودرو که بیش از حد داغ شده است، دارای قدرت کمتری نسبت به موتوری است که در دمای مناسب خود قرار دارد. با این وجود از دست دادن قدرت موتور خودرو می تواند نتیجه چندین مسئله باشد. بنابراین شما باید مراقب علائم دیگر بروز این مسئله نیز باشید.

Â


هشتگ ها:
ارسال نظرات ( 0 نظر )
[[ description.length ]] / 500
[[ comment.writer_name ]]

[[ comment.description ]]

[[ form.description.length ]] / 500
[[ reply.writer_name ]] (در پاسخ به [[comment.writer_name]])

[[ reply.description ]]


صفحه [[currentPage]] - نمایش [[comments.length]] از [[count]]
نظر ثبت نشده است! شما اولین باشید.