نویسنده: boogh بوق
نکاتی برای نگهداری از ماشین و رانندگی بهتر
امتیاز: / 5 | آرا: | بازدید: 3078
مکانیک هم مانند پزشک خانوادگی است.رابطه طولانی مدت داشتن با مکانیک به نفع ماشین شما است، زیرا او دیگر همه دردهای ماشین را می داند و می داند چه تعمیراتی روی آن انجام شده است.
مکانیک های متفرقه بیشماری در سطح شهر وجود دارند اما اگر یک نمایندگی ثابت پیدا کنید بسیار برایتان بهتر است. مکانیک های نمایندگی های برندهای مختلف چون همه روز روی یک برند مشخص کار میکنند، تخصص بیشتری درکار خود دارند. به علاوه آنها به قطعات فابریک ماشین دسترسی سریع تر و مطمئن تری نیز دارند.اطلاعاتشان نیز به روز و به لحظه است .
هر چه بهتر با ماشین خود رفتار کنید ماشین نیز بیشتر عمر می کند سعی کنید همه قسمتهای ماشین را به طور دائم چک کنید تا مشکلی نداشته باشد. ترمز ها، ساسات و بدنه نباید در بهترین حالت خود باشند. سعی کنید با آرامش رانندگی کنید و لازم نیست خشم خود از ترافیک را سر فرمان و داشبورد ماشین خالی کنید.
موتورهای خودرو های مدرن به گونهای طراحی میشوند که حتماً باید روغنهای سبک برای آنها استفاده کرد تا کارکرد و مصرف سوخت مناسبی داشته باشند.
مالک خودرو باید بداند ماشین او چه موتوری دارد و چه نوع روغنی برای آن مناسب است .
اصولابین ۵ تا ۱۱ هزار کیلومتر باید روغن ماشین را عوض کرد.لازم نیست تند به تند روغن را عوض کنید، اما فراموش نکنید دیرتر از آنچه کارخانه برایتان مشخص کرده است این کار را انجام ندهید. همیشه وقتی بنزین می زنید روغن را نیز چک کنید تا بالا باشد. فقط اینکه میان هر تعویض روغن می توانید ۵هزارکیلومتر رانندگی کنید ،دلیل نمیشود خودرو روغن بیشتری مصرف نکرده باشد.
تابش های فرابنفش باعث کمرنگ شدن رنگ بدنه ،پوسیدگی تودوزی اتومبیل و خراب شدن چراغ های جلوی ماشین میشوند.
پلاستیکهای اتاق خودرو زیر گرمای آفتاب خشک میشوند. ماشین را همیشه در پارکینگ زیر سایه پارک کنید یا اگر جای پارکی در سایه پیدا نکردید از سایه گیر سراسری برای شیشه جلوی ماشین استفاده کنید. البته همیشه هم ماشین را زیر سایه درختان پارک نکنید زیرا شیره درخت و فضولات پرندگان نیز باعث خوردگی و یا از بین رفتن رنگ بدنه میشود.
لوله سیستم خنک کننده خودرو استفاده دشواری دارد، خراب شدن سیستم خنک کننده می تواند منجر به خرابی موتور شود.
ساختار آلومینیومی و بسته موتورهای جدید نمیتواند به طور مکرر انبساط بخار آب یا گاز در سیلندر موتور را که در نتیجه گرمای بیش از حد است تاب بیاورند. بنابراین شلنگ رادیاتور و بخاری را به طور مرتب چک کنید و پس از ۲۴۰ هزار کیلومتر آن را تعویض کنید. در این حالت خوب است پمپ آب را نیز عوض کنید البته آن را در زمان سرویس تسمه تایم انجام دهید.
بله، تعویض تسمه تایم هزینه زیادی دارد، اما اگر این کار را در مورد خود انجام ندهید می تواند به آسیب های جدی در موتور منجر شود.
بهترین زمان برای تعویض تسمه تایم بعد از ۱۶۰ هزار و ۲۰۰ هزار کیلومتر است. از آنجا که تسمه تایم اغلب پمپ خنک کننده را پیش می راند بسیار منطقی است در همین زمان این پمپ را نیز عوض کنید.
مسافرتهای طولانی برای ماشین بهتر است در سفرهای کوتاه داخل شهری موتور به اندازه کافی گرم نمی شود تا میعان گاز برای میل لنگ و اگزوز را درست کند. در نتیجه آب در آنها جمع میشود و استهلاک ماشین بالا میرود .
مهندسین مکانیک این اتفاق را چرخه غلط می نامند و اعتقاد دارد سفرهای کوتاه داخل شهری باعث کوتاه شدن عمر موتور میشود.
این چرخه باطل برای روغن ماشین به ویژه در هوای سرد بسیار ضرر دارد. اگر ناگزیر به استفاده از ماشین در مسیرهای کوتاه هستید، دست کم مسیرهای بزرگراه و اتوبان را انتخاب کنید تا دمای ماشین به اندازه لازم برسد.
در زمستان بسیار خوب است پیش از حرکت اجازه دهید کمی موتور گرم شود. این کار باعث میشود تا روغن در موتور و ترمز ها به دمای لازم برسد. یک دقیقه برای این منظور کافی است بیشتر از این زمان فقط باعث سوخت بیهوده بنزین میشود. در هوای بسیار سرد ( صفر درجه و زیر صفر درجه )اگر سفر شما واجب نبود از آن چشم پوشی کنید. استارت در این هوا برای موتور باطری سخت است ،گریس سفت میشود و لوله و شلنگ ها یخ می زنند.
فضولات پرندگان و شیره درختان باعث از بین رفتن رنگ بدنه میشود، گل و خاک باقی مانده در گل گیر ها نیز رطوبت را در خود نگه می دارند و موجب پوسیدگی می شوند. نمک جاده نیز از دیگر دشمنان اصلی خودرو است ،اگر از زنجیر چرخ در زمستان استفاده می کنید حتما نمک های موجود را از تایر و رینگ بشویید. ماشین را زیر آفتاب مستقیم یا هنگامی که هنوز گرم است، نشویید.
همیشه سعی کنید بنزین خوب به ماشین بزنید. برخی از پمپ های بنزین ،بنزین خوبی ندارند و باید با دقت این مسئله را تشخیص دهید، هر چند وقت یکبار بد نیست بنزین خالص و سوپر بزنید.
صندلی ها و تودوزی ماشین نیز بخشی از کیفیت و عمر خود را تشکیل می دهند. کاورهای قابل تعویض صندلی ها را می توان به راحتی تعویض کرد و به طور مثال اگر قهوه، چای یا سس روی صندلی بریزید دیگر نگرانی برای کثیف ماندن آنها وجود ندارد.
شاید روکش چرمی شیک و باکلاس به نظر برسد اما باید خیلی بیشتر از روکش های معمولی مراقب آنها باشید. کفی های فابریک ماشین را نیز می توانید با انواع بسیار ضخیم که میتوانند آب و کثیفی را بیشتر در خود نگه دارند تعویض کنید.
وقتی چراغی شبیه موتور روشن میشود یعنی مشکلی در موتور ایجاد شده است که باید به آن رسیدگی کنید. یا چراغ روغن به شما گوشزد میکند باید آن را تعویض کنید به این علامتها بیتوجه نباشید.
Â
[[ comment.description ]]
[[ reply.description ]]