نویسنده: boogh بوق
چری تیگو / ام وی ام X33
امتیاز: / 5 | آرا: | بازدید: 32
شاسی بلند x33 اولین شاسی بلند ساخت چین در کشورمان است که از نظر ظاهری شباهت هایی به سوزوکی گرند ویتارا دارد که در کشور چین با نام چری تیگو شناخته می شود. در این مطلب مروری کوتاهی بر امکانات این خودرو خواهیم داشت :
طراحی ظاهری X 33
مجموعه چراغ های جلوی کریستالی پیشرفته بزرگ با طراحی خاص زوایا، جلو پنجره کرومی با خطوط موازی و نشان کرومی بزرگ آن با یکدیگر همخوانی چشم نوازی داشته که باعث شده این خودرو بیش از پیش ظاهر یک خودرو سدان پیشرفته را به خود بگیرد و سیمایی مدرن از خود ارئه دهد.
عملکرد X 33
بر اساس طراحی فضای MPV ، X 33 به شما اجازه استفاده از ترکیب ها و حالات مختلف ، جهت استفاده از صندلی های جلو و عقب را می دهد. با وجود اینکه ظرفیت خودرو برای سرنشینان و بار ، بصورت قابل توجهی بیشتر از سایر سدان ها می باشد ، فضای داخل خودرو قابلیت تغییر و ترکیب با انعطاف پذیری بالا را داشته تا فضای بیشتری را در اختیار شما قرار دهد.X 33 مجهز به شاسیی پیشرفته که مورد استفاده در سدان های مطرح حال حاضر جهان است می باشد که توسط شرکت بریتانیایی LOTUS طراحی شده است. این خودرو در ضمن استحکام و پایداری ، بهترین ترکیب از سرعت و راحتی را تامین حسی جدید در رانندگی که به مراتب بهتر از سدان های معمول است ، تضمین میکند
ایمنی X 33
امنیت X 33 را می توان کاملا در سطح استانداردهای یک ماشین شاسی بلند (SUV) در نظر گرفت. عملکرد امنیتی موثر و فعال آن ، پا را فراتر از سدانهای معمولی گذاشته است.نسل جدیدی از ترمزهای ABS + EBD ی TEVIS آلمان ، دیسک های ترمز با قطر بسیار بالا در چهار چرخ و چراغ های ترمز LED با نور خیره کننده ، مفهوم جدیدی از امنیت را در صنعت اتومبیل خلق می کند.
طراحی X 33
کنسول نقره ای-خاکستری این خودرو با طراحی موجز، بسیار مدرن و پیشرفته است و احساس قدرت و استحکام را به راننده القا می کند.طراحی قوس بدنه این خودرو، بسیار ملایم و ساده بوده و جلو آمپر مشکی آن تضاد زیبایی با اجزای سفیدش ایجاد کرده است.
محاسن و معایب X33
بازار خودروهای شاسی بلند در ایران روزهای پررونق خود را سپری میکند. این رونق به حدی رسیده که قیمت خودروها شکل کاذبی به خود گرفته و هر روز هم بالاتر می رود. اما برخلاف خودروهای سواری شهری که حجم و قدرت موتور عوامل تعیین کننده ای برای جلب مشتری هستند خودروهای شاسی بلند را بیشتر به خاطر ظاهرشان خریداری میکنند. البته این موضوع را میتوان به خوبی از بازار موفق هیوندای سانتافه و کیا اسپورتیج و هیوندای توسان جدید به وضوح دید.خودروهایی که خواص آفرودی نداشته اما در بازار به دلیل چهره معقول موفق بوده اند. این موفقیت به جایی رسیده که قیمت کیا اسپورتیج جدید نزدیک به کیا موهاوی است این در حالی است که کیا موهاوی یک خودروی پرقدرت با خواص آفرودی بالاست پس میتوان این نتیجه گیری را کرد که خودروهای SUV در ایران با ظاهر خوب و امکانات زیاد میتوانند موفق باشند.اما خودروهای شاسی بلند در بازار ایران زیر 90 میلیون تومان قیمت نداشته و افزایش قیمت این خودروها نیز موجب شده تا حتی نمونه کارکرده آنها نیز با کمتر از 80 میلیو تومان به فروش نرسد. در این میان تنها می توان به خودروی رونیز اشاره داشت که قیمتی در حدود 40 میلیون تومان داشته و البته در میان این قدبلندهای جدید حرفی هم برای گفتن ندارد چرا که از نظر امکانات و طراحی خیلی عقب تر از رقبا بوده و انتخاب خوبی به حساب نمی آید هر چند که در مسیرهای ناهموار قابلیت های فراوانی دارد.اما به تازگی شرکت مدیران خودرو اقدام به تولید خودرویی شاسی بلند کرده است که این خودرو X33 نام دارد، خودرویی با چهره ای زیبا که البته میتوان در این چهره زیبا خودروهای مختلف ژاپنی را جست و جو کرد. خودرویی که فقط قد بلندی دارد و تنها با یک محور به حرکت درمی آید و برخلاف دیگر رقبا که همگی چهارچرخ متحرک هستند. این خودرو به صورت دیفرانسیل جلو عرضه می شود. این خودرو که در حقیقت تیگو نام دارد. اولین خودروی شاسی بلند شرکت چری است که برای اولین بار در سال 2006 به بازار معرفی شد.این خودرو در چین، مصر، اندونزی، ترکیه، روسیه، اروگوئه و ایران تولید میشود و تاکنون نیز موفق بوده است اما کشور ایتالیا که خود مهد خودروهای مختلف است نیز آن را مونتاژ می کند. این خودرو توسط کمپانی DR MotorS فیس لیفت شده و با نام DRS مونتاژ می شود. X33 با سه نوع موتور راهی بازار میشود که 6/1، 8/1 و 2 لیتری بوده و گیربکسی پنج سرعته دستی وظیفه انتقال قدرت را به عهده دارد که همه این نمونه ها به صورت تک دیفرانسیل عرضه می شوند. البته کسانی که خواهان نمونه 4WD آن باشند میتوانند نمونه دو لیتری آن را با گیربکس چهار سرعته اتوماتیک به صورت چهارچرخ متحرک سفارش دهند.در MVM- X33 می توان ظاهر خودروهایی همچون سوزوکی گراند ویتارا و یا تویوتا RAV4 را مشاهده کرد. در قسمت جلو نیز شباهت هایی به نسل قبل هیوندای توسان دارد اما به هر حال از لحاظ طراحی این شباهت ها خوب از آب درآمده و چهره معقولی را به این شاسی بلند چینی بخشیده است.این خودرو در ایران با موتور دو لیتری عرضه میشود که حجم دقیق آن 1971 سی سی است. قدرت موتور MVM- X33، 139 اسب بخار بوده و گشتاور آن نیز 182 نیوتن متر است. این خودرو در ایران تنها با گیربکس پنج سرعته دستی عرضه میشود. از گیربکس اتوماتیک در آن خبری نیست پس هوشیار باشید که قدرت انتخاب ندارید چرا که این خودرو تنها در یک تیپ عرضه می شود.MVM- X33 دارای ابعادی مناسب برای رانندگی شهری است. این خودرو اندازه ای مشابه با سوزوکی، کیا اسپورتیج و توسان دارد. در نمای جلوی این خودرو شاهد چراغ های بزرگ هستیم که در بین این دو چراغ جلو پنجره ای مشکی رنگ بازوهای کروم بر روی آن دیده می شود.
دو مه شکن بر روی سپرهای جلو قرار دارد و در نمای جانبی نیز یک خودروی کاملاً ساده بدون هرگونه مشکل خاصی را پیشرو دارد اما در نمای عقب چراغ شباهت بسیاری به تویوتا RAV4 داشته ولی به طور کلی میتوان شکل سوزوکی را در آن یافت به خصوص زاپاس بند عقب که نمای عقب را بسیار شبه به سوزوکی کرده است. دو عدد مه شکن نیز روی سپر عقب قرار دارد. بالای شیشه عقب یک عدد اسپویلر وجود دارد که نمای عقب را کمی زیباتر کرده است. در نمای جانبی یک ضعف بزرگ وجود دارد و آن هم این است که رینگ و لاستیک های خودرو با ابعاد بدنه همخوانی نداشته و جذاب نیستند.شاید اگر رینگ و لاستیک استاندارد MVM- X33 را با نمونه بزرگتر تعویض کنید چهره معقولی تری به خود بگیرد. MVM- X33 در حال حاضر حدود 30 میلیون تومان قیمت دارد، خودرویی که هنگام ورود به بازار در حدود 28 میلیون تومان قیمت داشت. ظاهراً این بالا رفتن قیمت های خودرو به صورت ناگهانی تمامی نداشته وزین پس باید شاهد گرانتر شدن MVM- X33 نیز باشیم.این خودرو بر روی پلتفرم MVM-530 ساخته میشود خودروی سدانی که در حدود 20 میلیون تومان قیمت دارد. این دو خودرو در موتور و گیربکس همه با یکدیگر مشترک هستند و حتی سواری هر دو خودرو نیز نرم است. تیگو در حقیقت یک خودروی قدبلند شهری است که میتوان در آن سواری نرم از یک خودروی سدان را جست. اما بسیاری از افراد این ذهنیت را دارند که به هر حال MVM- X33 یک خودروی چینی است که بالطبع کیفیتی در حد شاسی بلندهای کره ای و ژاپنی ندارد. اما باید یادآور شوم که آنقدرها هم بی کیفیت نیست و انتظارات را برآورده میکند.
این خودرو از کابینی جادار و راحت بهره می برد. پوشش چرم صندلی ها حس لوکس بودن را القا میکند هر چند که غربیلک فرمان به شما گوشزد خواهد کرد که این خودرو لوکس نیست چرا که پوشش فرمان از چرم نبوده و تنها در صندلیها و رودریها خلاصه میشود. کنسول میانی از عرض زیاد و طرحی خوبی برخوردار است. همه کلیدها به خوبی در دسترس هستند و از روی غربیلک فرمان نیز میتوان کنترل سیستم صوتی را نیز به دست گرفت. صندلیها نرم و راحت هستند و فضای کافی نیز برای سرنشینان جلو و عقب مهیاست. کلاچ خودرو بسیار نرم بوده و تعویض دنده ها نیز نرم انجام میگیرد. پشت سریهای این خودرو الهام گرفته از پشت سریهای خودروهای دهه 90 شرکت اپل است. این خودرو از شتاب و سرعت خوبی برخوردار بوده و از فرمانپذیری مناسبی بهره مند است هر چند که به دلیل نرمی بیش از حد سیستم تعلیق در مانورهای ناگهانی انتظار زیادی از این خودرو نمی رود. البته لازم به ذکر است که سیستم تعلیق این خودرو از طراحیهای شرکت لوتوس بوده و قطعاً انتظارات را بالا میبرد. با باز کردن درب پنجم فضای باری بزرگ را پیشرو خواهید داشت فضایی که برای مسافرت های خانوادگی کافی است این درحالی است که با برداشتن طاقچه عقب و جمع کردن صندلی های عقب فضای باری زیاد را در اختیار خواهید گرفت MVM- X33 در ایران مونتاژ میشود و روی هم رفته خودروی بدی نیست و میتوان تا چند وقت بدون دغدغه با آن راند.
در نظرسنجی که از صاحبان این خودرو شده بود اکثریت از آن راضی بودند هر چند که مدت زیادی از حضور این خودرو در بازار نمی گذرد و نمی توان به قطع در مورد کیفیت قطعات آن نظر داد اما روی هم رفته تا به اینجای کار مشتریان را راضی نگه داشته است به خصوص اینکه ارزانترین SUV بازار به حساب می آید البته نباید فراموش کرد که این خودرو به هیچ وجه مناسب مسیرهای ناهموار نیست هر چند که به دلیل ارتفاع زیاد و زیربندی خوب شما را ناامید نخواهد ساخت اما در برف و یخ عبور از ناهمواری ها چندان موفق نخواهد بود چون عملکرد آن کاملاً شبیه به یک سدان است. راننده در این خودرو احساس راحتی خوبی دارد چرا که کاملاً به جاده مسلط بوده و فضای دید کافی را در اختیار دارد. آینه های جانبی بزرگ این خودرو نیز از کمترین نقطه کوری برخوردار هستند. سیستم تعلیق این خودرو در جلو از نوع مکفرسون و در عقب چند جزیی است همان طور که گفته شد طراحی سیستم تعلیق به عهده شرکت لوتوس بوده و ضربات را به خوبی دفع میکنند. با بالا زدن درب موتور خواهید دید که همه چیزی به خوبی سر جای خود قرار دارد و یک استرسبار نیز دو سر کمک فنرها را به یکدیگر متصل می کنند که موجب میشود تا سر پیچ ها با اطمینان بیشتری حرکت کرد. وزن این خودرو در حدود 1375 کیلوگرم است که از همکلاسان خود کمی سبکتر است و موتور این خودرو قطعاً جوابگوی وزن آن خواهد سیستم گرمایشی و سرمایشی MVM- X33 از عملکرد خوبی برخوردار است هر چند که با روشن کردن کولر صدای موتور بیشتر شده و افت توان زیادی را حس میکنید.
یکی دیگر از ضعف های MVM- X33 صدای زیاد موتور آن در دورهای بالاست که به کابین راه پیدا می کند. صدایی خشک که کمی آزاردهنده است و برای فرار از آن یا باید سیستم صوتی را روشن کرد و یا اینکه در دورهای پایینتری اقدام به تعویض دنده کرد. اما MVM- X33 در مقوله ترمزگیری موفق عمل کرده و ترمزهای این خودرو به خوبی از پس جثه آن برمی آیند. MVM- X33 از نظر امکانات در سطح خوبی قرار دارد که میتوان به قفل مرکزی به همراه ریموت کنترل، ایموبلایزر، شیشه ها و آینه های برقی، سانروف دو حالته برقی، فرمان هیدرولیک، کولر، گرمکن صندلی های جلو، سیستم پخش صوتی MP3 مجهز به USB با قابلیت کنترل از روی غربیلک فرمان، تنظیم زاویه چراغ های جلو، تودوزی چرم، تنظیم صندلی راننده در هشت جهت، تنظیم صندلی سرنشین جلویی در چهار جهت، صندلی های جمع شونده عقب، ترمز ABS به همراه EBD و دو عدد ایربگ اشاره داشت. البته لازم به ذکر است که MVM-530 از سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و سنسور دنده عقب، همچنین فرمان چرمی بهره میبرد که این امکانات در خودرو MVM- X33 نیست این در حالی است که قیمت MVM-530 حدود 10 میلیون تومان از MVM- X33 ارزانتر است. به هر حال امکانات این خودرو در سطح خوبی قرار دارد و با توجه به قیمت حدود 30 میلیون تومان بی رقیب به نظر می رسد. به طور کلی MVM- X33 را می توان یک خودروی سواری با قد و قواره یک SUV کوچک داشت. این خودرو مورد توجه افرادی خواهد بود که بیشتر به دنبال جثه یک SUV هستند و خواص آفرودی برای آنها اهمیتی ندارد. شاید بیشتر خریداران MVM- X33 را خانم ها تشکیل دهند چرا که داشته های این خودرو مورد پسند خانم ها است. در مورد بازار صفر کیلومتر باید یادآور شوم که این خودرو تاکنون با اقبال خوبی مواجه بوده اما در مورد بازار دست دوم نمیتوان نظر قاطعی در مورد این چینی قد بلند داد.
[[ comment.description ]]
[[ reply.description ]]