آخرین قیمت ها :

سیستمهای کمکی برای راننده ها ۴wd و awd

نویسنده: boogh بوق

سیستمهای کمکی برای راننده ها ۴wd و awd


سیستمهای کمکی برای راننده ها ۴wd و awd

امتیاز: / 5 | آرا: | بازدید: 97

سیستمهای کمکی برای راننده ها : این سیستمها (۴wd  و awd ) هرکدام به نحوی به افزایش چسبندگی لاستیک ها با سطح جاده کمک و موجب میشود ایمنی در هنگام رانندگی بیشتر شود. ولی لزوم استفاده از لاستیک مناسب بقوت خود باقیست. برخی از این موارد را بررسی میکنیم:

سیستمهای کمکی برای راننده ها 

سیستم ترمز ضد قفل یا ای بی اس ، سیستم ایمن جلوگیری از چسبندگی لاستیک با زمین : سیستم ایمن جلوگیری از  چسبندگی لاستیک با زمین استفاده از تمام پتانسیل لاستیک‌ها را سهل و آسان می‌کنند، هر چند، هیچ یک از این سامانه‌ها، چسبندگی بیشتر ایجاد نمی‌کنند.

لاستیک‌ها اثربخشی این سامانه‌ها را حداکثر می‌کنند

سیستم ترمز ضد قفل به جلوگیری از لغزیدن خودرو هنگام ترمزهای شدید کمک می‌کند. ترمز ضد قفل این کار را از طریق مشاهده سرعت چرخ‌های در حال حرکت و در صورت قفل شدن چرخ‌ها با آزاد کردن فشار و پمپاژ ترمز به صورت انتخابی انجام می‌دهد.

بنابراین وقتی که سامانه‌های ضد قفل به حفظ کنترل فرمان و ثبات جهت حرکت خودرو کمک می‌کنند، فاصله توقف خودرو ممکن است بیشتر شود. هنگام توقف، تنها لاستیک‌ها چسبندگی با سطح موردنظر را مهیا می‌کنند.

کنترل چسبندگی لاستیک‌ها

کنترل چسبندگی لاستیک‌ها کمک می‌کند تا هنگام شتاب‌گیری‌هایی که برای شرایط جاده و ‌آب‌وهوایی خیلی خشن هستند، لاستیک‌ها به دور خود نچرخند. کنترل چسبندگی لاستیک‌ها از طریق کاهش قدرت موتور و یا به‌کارگیری ترمزها انجام می‌شود. 

بنابراین زمانی که کنترل چسبندگی لاستیک‌ها به حفظ ثبات جهت خودرو نیز کمک می‌کند، ممکن است شتاب خودرو کمتر شود. هنگام شتاب گیری تنها لاستیک‌ها چسبندگی با سطح را فراهم می‌کنند.

سیستم‌های پایداری خودرو انحراف از مسیر تعیین‌شده را تشخیص می‌دهند ( این تشخیص از طریق مقایسه کردن نتایج شتاب سنج نصب‌شده روی خودرو با سرعت خودرو و ورودی‌های راننده به‌دست می‌آید). سیستم پایداری خودرو، برای کمک به تصحیح oversteer و understeer به‌طور انتخابی هریک از چهارچرخ را ترمز کرده و/یا قدرت موتور را کاهش می‌دهد. درپیچ‌ها تنها لاستیک‌ها چسبندگی با سطح را فراهم می‌کنند.

زمانی که راننده از قابلیت‌های لاستیک تجاوز کند، هیچ سیستم کمک‌راننده الکترونیکی‌ای، صرف‌نظر از اینکه چقدر سیستم کارا باشد، نمی‌تواند بر قوانین فیزیک غلبه کند.

 

این سیستم‌ها تنها در اوج کارایی می‌توانند عمل نمایند

یعنی زمانی که هر چهار لاستیک کارایی و خصوصیات چسبندگی با سطح یکسان داشته و همچنین دارای اندازه مناسب برای خودرو باشند. مگر اینکه خودرو در اصل برای استفاده از لاستیک‌هایی با نوع‌های مختلف و آج‌های مختلف در یک محور در مقابل محور دیگر طراحی‌شده باشد. این بدان معنی است که رانندگان باید تلاش کنند از لاستیک‌های دارای یک مارک (brand)، یک مدل و حتی یک عمق آج در هر چرخ استفاده نمایند.

سیستم AWD و ۴WD

خودرو های تمام چرخ محرک (AWD)، چهار چرخ محرک (۴WD)، اس یو وی‌ها (SUV) و خودروهای آفرودی (truck) در میان رانندگانی که می‌خواهند چسبندگی خودروی خود را با سطح در جاده‌های دشوار به حداکثر برسانند بسیار محبوب است.

ازآنجایی‌که تطبیق‌پذیری در کل طول سال قطعاً نقش مهمی دارد، بسیاری از وسایل نقلیه مجهز به این سامانه‌ها به این دلیل خریداری می‌شوند که سیستم محرکه آن‌ها رانندگی در باران، گل و لجن، برف و یخ را آسان می‌کند.

یک مزیت واقعی در هنگام شتاب گیری

توانایی یک سیستم تمام چرخ محرک برای تقسیم قدرت موتور میان تمام لاستیک‌ها یک مزیت واقعی در هنگام شتاب گیری در جاده‌های دشوار محسوب می‌شود.

هرچند مهم است به یاد داشته‌باشید درحالی‌که توانایی خودروهای تمام چرخ محرک برای شتاب گرفتن در شرایط لغزنده موجب اطمینان خاطر است، هنگامی‌که وسیله نقلیه باید توقف کند یا دور بزند، درواقع هیچ مزیت منحصربه‌فردی را عرضه نمی‌کند. این مساله به این خاطر است که سایر خودروها نیز از چهار لاستیک خود برای فراهم کردن چسبندگی لازم با سطح هنگام ترمز کردن و پیچیدن استفاده می‌کنند.


هشتگ ها:
ارسال نظرات ( 0 نظر )
[[ description.length ]] / 500
[[ comment.writer_name ]]

[[ comment.description ]]

[[ form.description.length ]] / 500
[[ reply.writer_name ]] (در پاسخ به [[comment.writer_name]])

[[ reply.description ]]


صفحه [[currentPage]] - نمایش [[comments.length]] از [[count]]
نظر ثبت نشده است! شما اولین باشید.