آخرین قیمت ها :

سیستم کنترل فشار لاستیک

نویسنده: boogh بوق

سیستم کنترل فشار لاستیک


سیستم کنترل فشار لاستیک

امتیاز: / 5 | آرا: | بازدید: 106

سیستم کنترل فشار لاستیک: کنترل فشار لاستیک(TPMS)، به الگوهای الکترونیکی‌ای گفته می‌شود که میزان فشار هوای هر یک از لاستیکهای خودرو را زیر نظر داردو هنگامی که فشار از میزان مورد نظر کتر باشد، به راننده اعلام میکند.

برنامه های متفاوتی برای کنترل فشار لاستیک طراحی شده. گونه ای  از سیستم‌ها میزان فشار هوا را ابدست می آورند و تعدادی دیگر اندازه‌گیری‌ها را بطور غیر مستقیم انجام می‌دهند، مانند سیستمی که کم شدن  ابعاد تایر را وقتیکه فشار پایین می آید اندازه می‌گیرد.

سیستم کنترل فشار لاستیک

سازندگان اتومبیل  فشار مناسب برای تایر را پیشنهاد می‌کنند که این فشار برای عملکرد امن، در نرخ بار مشخص و بار اتومبیل مناسب است. روی بیشتر تایرها ماکسیمم فشار قابل تحمل مهر شده‌است.

تایر اتومبیل‌ها و کامیون‌های سبک را باید به میزانی که سازنده توصیه کرده، باد کنند (فشارش را تنظیم کنند). این عدد را معمولا بر روی برچسبی در داخل درب سمت راننده یا در دفترچه‌ی راهنمای صاحبان خودرو، درج می‌کنند.

استفاده از نیتروژن به جای هوا

با گذشت زمان، تایرهای باد شده فشار خود را از دست می‌دهند. تمام اتصالات تایر به رینگ، والف به رینگ و خود والف ایده‌آل نیستند. علاوه بر این، تایرها نسبت به هوا به طور کامل نشت‌ناپذیر نیستند، بنابراین به طور طبیعی با گذر زمان به دلیل نفوذ مولکول‌ها در لاستیک، تایرها مقداری از فشار خود را از دست می‌دهند.

برخی از رانندگان و مغازه‌ها تایرها را با گاز نیتروژن (معمولا با خلوص ۹۵%) به جای هوای اتمسفر که غلظت نیتروژن در آن ۷۸% است پرمی‌کنند، تا بتوانند تایرها را مدت بیشتری در فشار مناسب نگهدارند. استفاده از نیتروژن به جای هوا برای کم‌کردن نرخ کاهش فشار بی‌اساس است و تنها یک حیله‌ی ساختگی برای بازاریابی است..

 مساحت ناحیه‌ی تماس تایر با زمین

مساحت ناحیه‌ی تماس با زمین به هنگام پربادی و کم‌بادی تایر تغییر می‌کند. پرباد بودن تایر منجر به افزایش شدت تماس در ناحیه‌ی مرکزی رویه می‌شود و کم‌بادی موجب مقعر شدن شکل رویه‌ی تایر می‌شود، که در این حالت تماس در ناحیه‌ی مرکزی کاهش میابد، اما مساحت ناحیه‌ی تماس همچنان از حالت پرباد بیشتر است.

امروزه تایرها را در حالت پرفشار استفاده می‌کنند. اگر از تایر در حالت کم‌باد استفاده شود، تایر سریع و پیش از موعد از بین می‌رود. فشار بالای تایر مقاومت گردشی (rolling resistance) را کاهش می‌دهد و همچنین سبب کوتاه شدن مسافت توقف به هنگام ترمز می‌شود.

اگر فشار تایر خیلی کم باشد، مساحت ناحیه‌ی تماس افزایش پیدا می‌کند که این امر موجب افزایش مقاومت گردشی، انعطاف تایر و اصطکاک بین تایر و جاده می‌شود. کم‌باد بودن تایر می‌تواند باعث افزایش دمای تایر، فرسودگی سریع رویه و حتی در بدترین حالت منجر به جدا شدن رویه‌ی تایر شود.

 

نرخ بار تایر  (load rating)

تایرها توسط سازنده با ماکسیمم نرخ بار مشخص می‌شوند. بارهایی که بیشتر از بار نامی هستند، شرایط خطرناکی را به وجود می‌آورند که موجب گیج‌شدن فرمان و یا حتی بریدن فرمان شود.

میزان سرعت تایر  (speed rating)

سرعت نامی نشان‌دهنده‌ی ماکسیمم سرعتی است که تایر برای عمل در آن طراحی شده. برای خودروهای سواری، سرعت نامی در بازه‌ی ۱۶۰ تا ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت (معادل ۹۹٫۴ تا ۱۸۶ مایل بر ساعت)  است.

خرید و فروش ماشین

قیمت روز ماشین

ثبت آگهی رایگان

بوق

logo

 


هشتگ ها: # لاستیک
ارسال نظرات ( 0 نظر )
[[ description.length ]] / 500
[[ comment.writer_name ]]

[[ comment.description ]]

[[ form.description.length ]] / 500
[[ reply.writer_name ]] (در پاسخ به [[comment.writer_name]])

[[ reply.description ]]


صفحه [[currentPage]] - نمایش [[comments.length]] از [[count]]
نظر ثبت نشده است! شما اولین باشید.