مقدمه : پروژه دنا به عنوان سومین برند ملی درآذرماه 88 با کد اختصاصی ان ایکس 7 با تکیه بر دانش بومی وبا استفاده از پلتفرم مشترک با خانواده سمند آغاز شد . هدف از این پروژه رسیدن برند سمند ودنا به کلاس جهانی وقابل رقابت با خودروهای کلاس خودش بود وقرار بود به عنوان برند جداگانه ای از سمند عرضه شود . 64 ربات که عمده ی آنها توسط مهندسان ایرانی برنامه نویسی شده اند وظیفه ساخت دنا را بر عهده دارند که بیشترین هزینه و وزن کاری برای تولید دنا تجهیز وراه اندازی خط بدنه سازی آن بوده است. قالب های جدید بدنه ی این خودرو توسط ایران خودرو تولید می شود وباعث 11 میلیون دلار صرفه جویی ارزی شده است. این خودرو به گفته ی ایران خودرو درمعتبرترین مراکز آزمون اروپایی تحت انواع آزمون های ایمنی اجباری و قانونی که شامل 15 آزمون عملکرد و دوام و41 آزمون استاندارد قطعه و استاندارد 55 گانه ایران شرکت کرده وبا موفقیت پشت سر گذاشته است
این خودرو در دومدل ال ایکس با موتور ای اف 7 و مدل ای ال ایکس با موتور ای اف 7 توربو در دو نوع تریم داخلی عرضه می شود. ابتدا در فاز اول مدل ال ایکس با موتور تنفس طبیعی آشنای ای اف 7 عرضه شد که پیش فروش این مدل از 28 بهمن 92 که موعد تحویلشان تیر و مرداد 93 بود که به تاخیر 7 ماهه در دهه فجر 93 تحویل داده شد که دلیل عمده این تاخیر درگیری ایران خودرو وشورای رقابت بر سرقیمت گذاری خودرو بود .
دنا در دو مدل تریم داخلی تک رنگ مشکی با رنگ بدنه ی مشکی ، نقره ای ، خاکستری و مدل تریم دو رنگ با رنگ های بدنه آبی کبود، قهوه ای روشن ورنگ سفید در دو مدل قابل خریداری است.
طراحی خارجی
طراحی خارجی دنا کاملا متفاوت از دیگر محصولات ایران خودرو است . بیشتر قالب های بدنه دنا جدید هستنداما اگر تیزبینانه تر به ان نگاه کنیم متوجه وجه اشتراک سقف ستونها و در ها باسمند میشویم البته در این بین ایران خودرو تلاش کرده تا با تغییر دستگیره در ها طراحی این قسمت را نسبت به سمند متفاوت نشان دهد.
ازنمای جلوی خودرو آغاز می کنیم جلو پنجره ی ذوزنقه ای جلو با حاشیه کرومی که که دروسط آن کله اسب معروف ایران خودرو قرار دارد خودنمایی می کند. چراغ جلوی دنا دارای یک نوار ال ای دی ، ال شکل است که به عنوان چراغ کوچک تعبیه شده و به رنگ آبی یخی نزدیک است ودر تضاد با رنگ مایل به زرد چراغ بزرگ هالوژنی ومه شکن جلو است که در شب نمایی زیبا بواسطه این تضاد ایجاد می شود که اگراین ال ای دی به عنوان دی لایت نیز مورد استفاده قرار می گرفت بهتر می شد . درکل گرافیک چراغ های جلو از ظرافت خاصی برخودار است که در زیبایی قسمت جلوی آن تاثیر به سزایی گذاشته است . در زمینه روشنایی نور چراغ ها در طول آزمایش های فراوان در شب ، روز و در شهر، جاده از تمرکز و برد مناسبی برخوردار است که بهتر از خودرو های همکلاسش میباشد . حالت چراغ ها و جلو پنجره ی دنا شباهت خاصی به محصولات میتسوبیشی دارد . کاپوت دنا با تقلید کمی از ب ام و که دو خط از طرفین به سمت جلو پنجره آمده اند که در بین این دوخط حالتی محدب گرفته است .
درنمای جانبی درهای خودرو طراحی ساده ای دارند و یک نوارکرومی زیر پنجره قرارگرفته که نمای بغل دنا از سادگی درآورده است بهتر بود اگر دستیگره ها ی جانبی کرومی می شد . آینه های دنا اندازه مناسبی دارند وبا راهنمای ال ای دی روی آن به شکلی متفاوت از سمند و پارس طراحی شده اند . گلگیر های برآمده به زیبایی خودرو کمک کرده اند. یک خط از چراغ عقب شروع شده و با گذر از روی درها به صورت عمودی روی سپر امتداد یافته است. نکته قابل توجه درطراحی جانبی خودروهمین خط است به دلیل استفاده از قالب درهای سمند این خط به صورت زیرکانه ای در گلگیر جلو و عقب ادامه پیدا کرده است .
نمای عقب دنا بر خلاف جلوی آن از طراحی ساده ای برخوردار است چراغ ها دارای ابعاد بزرگی هستند که در داخل آن ها از نوار های ال ای دی استفاده شده که در شب هنگامی که چراغ ها روشن هستند جلوه ای بهتر به عقب دنا میدهند. سپر در کمال سادگی طراحی شده و در این بین تنها قطعه ای سیاه رنگ که مه شکن برروی آن قرار دارد طراحی سپر را از سادگی خارج کرده است در مجموع میتوان به طراحی دنا نمره ی قبولی را داد و میتوان طراحی آن را بهتر از سمند و تیبا دانست اما کماکان بی نقص نیست و جا برای بهتر شدن دارد.
بررسی داخلی و آزمایش رانندگی
سوییچ دنا کاملا شبیه سوییچ 206 است فقط به جای آرم پژو ، آرم سمند قرار گرفته و درطرف دیگر سوییچ بازکن صندوق عقب اضافه شده است . با دو باز زدن دکمه صندوق ، صندوق باز می شود و با دو بار زدن دکمه بسته شدن درها آینه ها جمع می شود و یک بار زدن در بازکن روی سوییچ فقط در راننده باز می شود و در باردوم درهای دیگر باز میشوند درست به مانند ویتارا . درخودرو را باز می کنیم به دلیل کاملا افقی نبودن دستگیره درها ( برای راحت باز شدن باید نیروی عمودی وارد کرد ) با نیروی بیشتری باز می شود همچنین کیفیت پایین دستگیره ها کمی توی ذوق میزند خودرو نگارنده آبی کبود با تریم دورنگ است ترکیب رنگی خوبی را مشاهده می کنیم جنس صندلی ها از مخمل استفاده شده وبه صورت برقی در دو سمت تنظیم می شود صندلی ها خشک هستند ودر رانندگی های طولانی باعث خستگی بیشتر می شود وبرای افراد قد بلند علاوه بر کمبود فضا در جلو و عقب این مشکل حاد تر می شود . نکته جالب درمقایسه با ال90 دنا هم عریض تر ، طویل تر و هم فاصله دو محور بیشتری دارد ولی در ال90 فضای داخلی به مراتب برزگ تر وحجم صندوق عقب حدود 10 لیتر بیشتر دراختیار دارید این مسأله مهندسی پیشرفته تر به کار رفته در ال 90 را نشان می دهد .
طراحی جلو داشبرد آن برگرفته از نسل قبل سوناتا است در کنسول میانی به ترتیب از بالا به پایین سیستم مولتی مدیا کلید های مربوط به قفل مرکزی ، صندوق پران ،فلاشر و سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک قرار گرفته اند . درقسمت تحتانی داشبرد محفظه ای برای قرار دادن اشیا که به صورت فشاری باز و بسته میشود در نظر گرفته شده است . نکته قابل تامل ارگونومیکی مناسب ادوات داشبرد است که کار با آنها درشب و روز وحتی درحال رانندگی آسان است . دوعدد جالیوانی درجلوترین قسمت کنسول وسط درجلوی دسته دنده قرارگرفته است . کنسول وسط طراحی و ارتفاع مناسبی دارد و حس خوبی موقع تعویض دنده ایجاد می کند ولی برای استفاده از ترمز دستی کمی مشکل ساز می شود . فرمان طراحی خوبی دارد ومعلوم نیست از هایما برداشته شده یا برعکس که حالت اول محتمل تراست . دکمه های سیتم صوتی و کروز کنترل روی فرمان قراردارد وپس از 7 ماه استفاده از آنها گاهی اوقات دکمه های سیستم صوتی کار خود را درست انجام نمی دهند و نکته دیگر دکمه ی آف برای کروزکتنرل تعبیه نشده وبرای خاموش کردن آن باید پدال ترمز را فشرد!!! صفحه ی کیلومتر شمار نیز طراحی خوبی دارد و از تکنولوژی سوپر ویژن بهره میبرد که به کمک ان نور صفحه کیلومتر شمار همیشه روشن میماند که باعث خوانایی بهتر ان میشود رنگ آن نیز مناسب است و در بلند مدت در جاده ها حتی در تاریکی های مطلق آزار دهنده نبود . در محفظه ی داشبرد سمت شاگرد محلی مخفی دربالای این محفظه نظر گرفته شده است . در قسمت میانی صندلی عقب کنسول وسط برای سرنشینان عقب ودسترسی آسان به صندوق عقب معروف است ( البته این محل برای قرارگیری چوب اسکی است ) تعبیه شده است .
دنا راحت استارت می خورد ، دنده ها راحت جا می روند و شتاب نسبتا خوبی دارد ولی از ال90 کند تر است . دنا به دلیل تنظیم متفاوت دمپر ها نسبت به سمند سواری خشک تری دارد و به واسطه همین تغییرات در پیچ ها چسبندگی خوبی را از خود نشان میدهد .ترمز ها با توجه به استفاده از ای بی اس و ای بی دی در هر چهارچرخ و همچنین به دلیل استفاده از دیسک به جای کاسه در چرخ های عقب بسیار خوب عمل کرده و میتوان به آن اعتماد کرد . نکته دیگر در مورد دنا که در تست بلند مدت این خودرو در شهر و جاده به چشم آمد گشتاور نسبتا بالا دناست که بدون سنگین کردن دنده می توان به حرکت ادامه داد این قضیه در سربالایی ها بیشتر نمود پیدا می کند در مقام مقایسه به دلیل استفاده از گیربکس قدیمی و تغییر ندادن ضرایب دنده در سرعت بالای 100 کیلومتر در ساعت صدا موتور زیاد است و نفوذ آن به داخل کابین علی رغم عایق بندی های صورت گرفته بیش از حد انتظار است ونکته ی تامل برانگیز آن لرزش آینه وسط در این سرعت است همچنین اگر از شیشه شور برفاکن استفاده کنید از سمت پنجره راننده آب وارد اتاق می شود .
ایراد بعدی که در سفر های بلند مدت آزار دهنده است صندلی های خشک در جلو و عقب است و کمبود تنظیم گودی کمر برای راننده به شدت احساس می شود .